Kassai-Farkas Ákos dr.

"Minden jó ember szívében megleled az Istent" (Seneca)

"Minden emberi lélek halhatatlan, ám az igazak lelke nem csak halhatatlan hanem isteni is egyben"
(Szokrátésznek tulajdonított mondás)

Telefon: +36-20-281-8464
E-mail: kassai.farkas.akos@gmail.com

Művészet és pszichiátria

Képi kifejezés a pszichiátriában (3)

A PTE Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika Reuter Camillo-gyűjteménye 3. fejezet

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Dr. Reuter Camillo gondos munkájára alapozva végezte kutatásait dr. Jakab Irén pszichiáterprofesszor (1919–2011) (a képen), aki 1947-ben került a Kolozsvári Bolyai Tudományegyetemről a Pécsi Klinikára.

A professzor asszony kezdetben neuropszichiátriával, neuropatológiával és gyermekpszichiátriával, emellett lélektan-filozófiával és pedagógiával is tudományos színvonalon foglalkozott. Komplex tudományos érdeklődése később a kreativitás pszichoanalitikus megközelítése és a művészetterápia felé fordult, s nemzetközi szinten is kiemelkedő eredményeket ért el. Alapító tagja volt az International Society of Psychopatology of Expression szervezetnek (ISPE, 1959). Neve szervesen összekapcsolódott a művészet és pszichiátria, illetve a művészetterápia témakörével.

Cikk folytatása

Dr. Reuter Camillo – a gyűjteményalapító (2)

A PTE Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika Reuter Camillo Gyűjteménye 2. 



 

 

Dr. Reuter Camillo – a gyűjteményalapítóDr. Reuter Camillo 1874-ben született Resicabányán (Krassó-Szörény vármegye). 1896-ban érkezett a budapesti egyetem orvosi karára, majd 1914-ig a Moravcsik-klinikán dolgozott Dr. Moravcsik Ernő mellett. Ezt követően a zágrábi helyőrségi kórház 500-600 beteg befogadására szolgáló elme-és idegosztály vezető orvosa volt, ezredorvosi rangfokozattal. Valószínűleg már Zágrábban lehetőséget adott betegeinek, hogy rajzoljanak.
1918 júniusában szerelt le végleg és utazott Pozsonyba, hogy az egyetem Ideg- és Elmeklinikájának igazgató-tanára legyen. 1924-ben érkezett a pozsonyi Erzsébet Egyetem áthelyezésével Pécsre, ahol mintegy harminc éven át az akkori Ideg-Elme Klinika első igazgatója volt. 
Reuter professzor a pszichopatológia és klinikai pszichiátria tudósaként számos, a mai orvosi gyakorlat számára is hasznos kutatást végzett, többek között a háborús neurózisokról, a terhesség alatt kialakult elmezavarról, különböző pszichiátriai diagnózisokról. Erősen vonzotta a kazuisztika, a konkrét esetek leírása (1).  
Munkamódszerére jellemző volt precizitás, az aprólékos figyelem, „botanikusi pontosság” (2).  Pozsonyban és Pécsett egyaránt nehéz feladat hárult rá, neki kellett megszerveznie az ideggyógyászatot, ő volt a pécsi orvostudományi egyetem első elme-és idegkórtani professzora.

Cikk folytatása

Művészet és pszichiátria határmezsgyéjén (1)

A Pécsi Tudományegyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika Reuter Camillo Gyűjteménye I.


Dr. Reuter Camillo (1874-1954) több mint kétezer alkotást számláló történeti pszichiátriai kollekciót hozott létre Pécsett. Ez a gyűjtemény számos nemzetközi kiállításon és bemutatkozáson szerepelt, hazánkban azonban szinte egyáltalán nem ismert. Cikksorozatunk ezt a hiányt igyekszik pótolni, bemutatva a Reuter Camillo Gyűjtemény százéves történetét, kiemelkedő alkotásait, a létrehozó szakorvosok munkásságát, mindezt számos képpel illusztrálva. 

 

A XX. század első évtizedeiben – elmekórházakhoz kapcsolódva – sorra alakultak a pszichiátriai művészeti gyűjtemények Európa-szerte. Az adott intézmények keretein belül működő szakorvosokat pácienseik – elsősorban a pszichotikusok – árnyaltabb diagnózisát segítő képi világ kutatása, a képalkotás pszichológiájának és pszichopatológiájának feltárása ösztönözte.  
Magyarországon két, európai viszonylatban is kiemelkedő pszichiátriai művészeti gyűjtemény található, amelyek nagy értéket képviselnek és felölelik a hazai pszichiátria kultúrtörténetét, az 1910-es évektől napjainkig: Budapesten dr. Selig Árpád, Pécsett pedig dr. Reuter Camillo elmeorvosok kezdték el először kollekciókká rendezni és megőrizni pácienseik alkotásait. 
Budapesten a gyűjtemény Lipótmezőre került, a gyűjtés tovább folytatódott, megnyílt a Pszichiátriai Képtár-Múzeum, majd az OPNI bezárása után a Magyar Tudományos Akadémiához került a gyűjtemény. 

Művészet és pszichiátria határmezsgyéjénPécsett dr. Reuter Camillo (1874–1954) ismereteinek, nyitottságának, műértő szemének és gyűjtési szenvedélyének köszönhető a több mint kétezer alkotást számláló történeti pszichiátriai kollekció létrejötte.
Dr. Reuter Camillo 1924-ben érkezett a pozsonyi Erzsébet Egyetem áthelyezésével Pécsre, ahol mintegy harminc éven át dolgozott mint az akkori Ideg-Elme Klinika első igazgatója.

Cikk folytatása

Belső utak képei

Az Értékeink sorozat befejező része: az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjteményének mikroműegyüttesei  

Tóth Eszter művészettörténész

Cikk folytatása

Az MTA Pszichiátriai Művészeti Gyűjteménye Értékeink 4. - Interdiszciplináris megközelítések

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 2018.11.05. 17:26 A téma megjelenését a Sanofi-Aventis Zrt. támogatja.

https://www.webdoki.hu/cikk/112865/pszichiatria/az-mta-pszichiatriai-muveszeti-gyujtemenye.html?tfrom=hirlevel&edm=1&edm_sid=0

 

*****

Különleges értéket képvisel a bezárt Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet „Pszichiátriai Betegek Művészeti Alkotásainak Muzeális Gyűjteménye”. Ennek bemutatására a Sanofi - Aventis Zrt. támogatásával egy ötrészes cikksorozatot indítottunk. Az első részben - rövid európai kitekintés után - a magyarországi kezdetekről, a Selig-múzeum megalakulásáról olvashattak. A második részben dr. Zsakó István munkásságával ismerkedhettek meg. A harmadik írásban a Dr. Veér András kezdeményezésére és támogatásával megnyílt Képtár-Múzeumot mutatta be Tóth Eszter művészettörténész.

Cikk folytatása

A Pszichiátriai Képtár-Múzeum

Különleges értéket képvisel a bezárt Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet „Pszichiátriai Betegek Művészeti Alkotásainak Muzeális Gyűjteménye”. Ennek bemutatására a Sanofi - Aventis Zrt. támogatásával egy ötrészes cikksorozatot indítottunk. Az első rész - rövid európai kitekintés után - a magyarországi kezdeteket, a Selig-múzeum megalakulását mutatta be, Tóth Eszter művészettörténész szakavatott tollából. A második részben dr. Zsakó István munkásságáról olvashattak.

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

https://www.webdoki.hu/cikk/112021/pszichiatria/a-pszichiatriai-keptar-muzeum-.html?tfrom=hirlevel

2018.10.12. 17:22

 A téma megjelenését a Sanofi-Aventis Zrt. támogatja.

Cikk folytatása

Az őrület kultúrtörténete Dr. Zsakó István koncepciója

Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

dr. Selig Árpád halálát követően dr. Zsakó István és adr. Joó János folytatták a megkezdett munkát, gondozták, illetve bővítették a gyűjteményt, és elvégezték az alapító által vágyott szakmai feladatot. Hónapokig tartó rendszerezőmunka után, hazánkban első ízben rendezték meg a pszichés betegek alkotásait bemutató állandó kiállítást, amely az Angyalföldi Intézet díszterme melett találhatóm egy erre a célra kialakított nagyteremben kapott helyet.

Cikk folytatása

Pszichiátriai művészeti gyűjtemények

Pszichiátriai művészeti gyűjtemények



Különleges értéket képvisel a bezárt Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet „Pszichiátriai Betegek Művészeti Alkotásainak Muzeális Gyűjteménye”.
Ennek bemutatására a Sanofi - Aventis Zrt. támogatásával egy ötrészes cikksorozatot indítunk.
Az első rész - rövid európai kitekintés után - a magyarországi kezdeteket, a Selig-múzeum megalakulását mutatja be, Tóth Eszter művészettörténész szakavatott tollából.

A XX. század első évtizedeiben Európa-szerte sorra jöttek létre elmekórházakhoz kapcsolódóan a pszichiátriai művészeti gyűjtemények, és születtek a kollekciókon alapuló – alkalmanként formabontó – tanulmányok. Az adott intézmények keretein belül működő szakorvosokat pácienseik, elsősorban a pszichotikusok árnyaltabb diagnózisát segítő képi világ kutatása, a képalkotás pszichológiájának és pszichopatológiájának feltárása ösztönözte.

A gyűjtemények, a kiadványok, az új definíciók megjelenése, valamint az értelmezések kultúrtörténeti kontextusba helyezése jelöli ki a marginális, pszichiátriai közegben született művek emancipációjának első szakaszát.

Cikk folytatása

Az anyagos végállomása a rehab, a börtön, vagy a temető

Elfogult vagyok. A Dizájneren nagyon jó film, de végignézni egy elfogulatlan nézőnek is nehéz. Empátia, elfogadás és bátorság kell hozzá, mert kitépi a nézőt a komfortzónájából – nemcsak normális életének zónájából, hanem abból is amit, egy film befogadójaként megszokott. (Kubiszyn Viktor)

A film itt megnézhető: https://film.indavideo.hu/video/f_diz

Cikk folytatása

Meghalt a világhírű hajléktalan zongorista

46 éves korában meghalt a kanadai Ryan Arcand, akit a világ leghíresebb hajléktalanjának is szoktak nevezni, írja a BBC. Mégpedig azért, mert 2014-ben felkerült róla egy videó a YouTube-ra, amiben az utcán zongorázik. A videó elképesztően népszerű lett, több mint 11 millióan nézték meg.

ryan-arcand-cap

Arcand soha nem tanult senkitől zenélni, elmondása szerint magától kezdett játszani, amikor talált egy zongorát az egyik nevelőcsaládjánál gyerekkorában. Arcand ugyanis állami gondozott volt, 13 éves kora óta pedig az utcán élt. Súlyos alkoholbeteg volt és mentális problémákkal is küzdött. 

https://youtu.be/aTsMTIofG2Q

https://index.hu/mindekozben/poszt/2018/03/08/meghalt_a_vilaghiru_hajlektalan_zongorista/