A figyelemhiányos hiperaktivitás zavaros esetek fele társadalmi tényezőkhöz köthető



www.elitmed.hu

A súlyos gyermekkori figyelemhiányos hiperaktivitás zavaros esetek közel fele szoros összefüggésben áll társadalmi tényezőkkel, például a csonka családdal és az anya alacsony iskolázottságával.

A gének kulcsszerepet játszhatnak az ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) kialakulásában, melynek jellemző tünetei közé tartozik a rossz koncentrációs készség, a hiperaktivitás és az impulzív viselkedés.

A születéskor vagy nem sokkal később elválasztott egypetéjű ikreken végzett kutatások azt mutatták, hogy amennyiben az egyik testvért érinti a betegség, az átlagosnál nagyobb az esélye annak, hogy a másikban is kialakul a rendellenesség. A múlt hónapban közzétett eredmények szerint pedig az organofoszfát tartalmú növényvédőszereknek kitett gyermekek esetében is nagyobb a kockázat.

Eddig azonban nem végeztek olyan nagyszabású tanulmányt, amely izolálni próbálta volna a lehetséges szociális és családi hatásokat az ADHD kialakulásában.

A hiány pótlására svéd kutatók 1,16 millió iskolás gyermek adatait böngészték át, és közel 8 ezer svéd származású, 6 és 19 év közötti gyermek kórtörténetét vizsgálták meg, akik ADHD elleni gyógyszert szedtek.

„Lefuttattuk adataikat a regisztereinken, hogy más tényezőket is meghatározzunk” - nyilatkozta a kutatás vezetője, Anders Hjern, a stockholmi Karolinska Intézet kutatója.

Az Acta Paediatrica e heti számában közzétett tanulmányból kiderült, hogy a csupán nagyon alacsony szintű oktatásban részesülő nők esetében 130 százalékkal nagyobb a valószínűsége, hogy gyermekének ADHD elleni gyógyszert kell szednie, mint az egyetemi végzettségű nőkében.

A csonka családban való nevelkedés több mint 50 százalékkal növeli a gyógyszer szükségességének esélyét, a segélyen élő családból származás pedig 135 százalékkal fokozza a valószínűséget. A fiúk háromszor nagyobb valószínűséggel szorulnak gyógyszeres kezelésre, de az említett szociális tényezők mindkét nemet egyformán befolyásolják.

„Az esetek közel felét az elemzésünkben szereplő társadalmi-gazdasági tényezők magyarázzák, ami egyértelműen mutatja, hogy ezek erőteljes előjelei lehetnek az ADHD gyógyszerezés szükségességének a svéd iskolásokban” - mondta Hjern. A csonka családokban gyakori az idő- és pénzhiány, gyakran fordul elő családi konfliktus, és nem áll rendelkezésre társadalmi támogatás.

A genetikai és a környezeti tényezők kereszteződésének felderítéséhez további kutatásokra lesz szükség, hogy hatékonyabb megelőzési stratégiákat lehessen kidolgozni.

Forrás: Medipress

Eredeti közlemény:
Acta Paediatrica